Belgeler

 

 

Anlaşmalar

 

 

Ankara Anlaşması
Türkiye ile Avrupa Ekonomik Topluluğu (AET) arasında ortaklık yaratan 12 Eylül 1963 tarihli Ankara Anlaşması’nın metnine ulaşmak için tıklayınız.

Türkiye-AKÇT Serbest Ticaret Anlaşması
Türkiye ile Avrupa Kömür Çelik Topluluğu (AKÇT) arasında 25 Temmuz 1996 tarihinde imzalanan Türkiye-AKÇT Serbest Ticaret Anlaşması’nın metnine ulaşmak için tıklayınız.

 

İlerleme Raporları

 

Katılım Ortaklığı Belgesi ve Ulusal Program dışında adaylık statüsü kazanılmasıyla beraber hazırlanmaya başlanan diğer bir belge ise “İlerleme Raporu”dur. Komisyon, aday ülkenin müktesebata uyum alanında kaydettiği ilerlemeleri veya bu alanda gözlemlediği eksiklileri yıllık bazda ilerleme raporlarıyla değerlendirir. Komisyon, ilerleme raporlarının oluşturulması safhasında, aday ülke nezdindeki AB Delegasyonu’ndan, sivil toplum kuruluşlarından ve aday ülkenin kamu kurumlarından resmi olarak elde ettiği geri bildirimlerden istifade eder.

İlerleme Raporları

Türkiye Düzenli İlerleme Raporu 2012 (PDF Format – 902 KB)
Türkiye Düzenli İlerleme Raporu 2011 (PDF Format – 974 KB) 
Türkiye Düzenli İlerleme Raporu 2010 (PDF Format – 836 KB)
Türkiye Düzenli İlerleme Raporu 2009 (PDF Format – 784 KB)
Türkiye Düzenli İlerleme Raporu 2008 (PDF Format – 815 KB)
Türkiye Düzenli İlerleme Raporu 2007 (PDF Format – 582 KB)
Türkiye Düzenli İlerleme Raporu 2006 (PDF Format – 730 KB) 
Türkiye Düzenli İlerleme Raporu 2005 (PDF Format – 1,85 MB) 
Türkiye Düzenli İlerleme Raporu 2004 (PDF Format – 1,09 MB) 
Türkiye Düzenli İlerleme Raporu 2003 (PDF Format – 1,17 MB) 
Türkiye Düzenli İlerleme Raporu 2002 (PDF Format – 1,27 MB) 
Türkiye Düzenli İlerleme Raporu 2001 (PDF Format – 923 KB) 
Türkiye Düzenli İlerleme Raporu 2000 (PDF Format – 774 KB) 
Türkiye Düzenli İlerleme Raporu 1999 (PDF Format – 419 KB) 
Türkiye Düzenli İlerleme Raporu 1998 (PDF Format – 516 KB)

 

Ulusal Programlar

 

Bağlayıcı bir hüküm olmamakla beraber, Komisyon tarafından hazırlanan her Katılım Ortaklığı Belgesi’ne (KOB) karşılık olarak aday ülkelerin bir Ulusal Program (UP) hazırlamaları beklenir. 15-20 sayfalık kısa bir doküman olan KOB’un içerisinde genel ifadeler yer alır. Örneğin, 35 fasıldan biri olan “13-Balıkçılık” faslı altında 2006 yılına ait KOB’da kısa vadede “balıkçılık yönetimi, denetimi, pazarlama ve yapısal düzeltmeye ilişkin mevzuatın AB müktesebatı ile uyumlaştırılması, idari kapasitenin güçlendirilmesi” öngörülmektedir. Bu tedbirin, Türkiye’de hangi kurumlar tarafından, hangi vadelerde, nasıl bir kurumsal yapılanma çerçevesinde ve hangi mali kaynaklar kullanılarak yapılacağı Ulusal Program’da detaylı olarak verilir. Dolayısıyla 15-20 sayfalık bir KOB belgesine karşılık 600-700 sayfalık Ulusal Programlar hazırlanır. Ulusal Program’ın, Katılım Ortaklığı Belgesi’nde yer alan tedbir ve süreler ile uyumlu olması esastır. Ancak, Ulusal Program hazırlıklarında sadece Katılım Ortaklığı Belgesi’ndeki önceliklerin değil bazı konularda aday ülkenin önceliklerinin de dikkate alınması doğaldır.

Ulusal Programlar 
Ulusal Program 2008 Yılı 

Ulusal Program 2003 Yılı 

Ulusal Program 2001 Yılı  ( Ulusal Program – Özet –  (Zip Format) (MS Word Döküman)    Ulusal Program – Cilt 1 – (Zip Format) (MS Word Döküman)  Ulusal Program – Cilt 2 – (Zip Format) (MS Word Döküman))

 

Katılım Ortaklığı Belgeleri

 

Katılım Ortaklığı Belgesi (KOB), adaylığı resmen kabul edilen her ülke için Avrupa Komisyonu tarafından hazırlanan ve Konsey tarafından onaylandıktan sonra, AB Resmi Gazetesi’nde yayımlanan bir belgedir. Dolayısıyla AB müktesebatının bir parçasıdır. Katılım Ortaklığı Belgesi aday ülkeler için bir tür yol haritasıdır. Bu belgede üyelik için alınması gereken önlemler, kısa ve orta vadeli öncelikler şeklinde, siyasi kriterler, ekonomik kriterler ve AB müktesebatına uyum başlıkları altında (mevcut durum itibarıyla 35 fasıl) sıralanır. Ayrıca, söz konusu belgede AB’nin mali yardımlarına ilişkin hususlar da yer alır. KOB’da yer alan kısa vadeli önlemlerin KOB’un yayım tarihinden itibaren genelde 1-2 yıl, orta vadeli önlemlerin ise 3-4 yıllık bir sürede yerine getirilmesi öngörülür. KOB, ihtiyaçlar çerçevesinde güncellenir. Başka bir ifadeyle, aday ülkenin yerine getirdiği hususlar KOB’dan çıkarılır; geri kalan önlemler ise yeni bir takvime bağlanır.

Katılım Ortaklığı Belgeleri 
Türkiye Katılım Ortaklığı Belgesi (18 Şubat 2008) (PDF Format – 192 KB) 
Türkiye Katılım Ortaklığı Belgesi (23 Ocak 2006) (PDF Format – 268 KB) 
Türkiye Katılım Ortaklığı Belgesi (19 Mayıs 2003) (PDF Format – 343 KB) 
Türkiye Katılım Ortaklığı Belgesi (8 Mart 2001) (PDF Format – 190 KB)

 

Ortaklık Konseyi Kararları

 

Türkiye ile o zamanki ismiyle Avrupa Ekonomik Topluluğu (AET) arasında gümrük birliği temeline dayanan bir ortaklık ilişkisinin kurulması amacıyla Ankara Anlaşması imzalanmıştır. Ankara Anlaşmasıyla belirlenen amaçlara ulaşılmasını sağlamak ve bu ortaklık ilişkisinin uygulanmasına ve geliştirilmesine yönelik her türlü düzenlemeyi yapmak üzere temel karar organı olarak bir Ortaklık Konseyi oluşturulmuştur. Ortaklık Konseyi bu görevine ek olarak Anlaşma’nın amaçlarının gerçekleştirilmesi için yararlı tavsiyelerde bulunabilir, ortaklık rejiminde elde edilen sonuçları dönemsel olarak inceleyebilir. Ayrıca ortaklık rejiminin gerçekleşmesi yolunda, Anlaşma amaçlarından birine ulaşmak için, Anlaşma taraflarının bir ortak davranışı gerekli görüldüğü takdirde, bunun için gerekli yetki Anlaşmada öngörülmese bile Ortaklık Konseyi uygun kararları alabilir.

  

Ortaklık Konseyi Kararları

  

1964-2000 Türkiye AT Ortaklık Konseyi Kararları

1/2001 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı (İngilizce)

1/2006 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı (ingilizce)

2/2006 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı (ingilizce)

1/2007 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı (İngilizce)

 

 

Diğer Önemli Belgeler

Müzakere Çerçeve Belgesi

 

Müzakere Çerçeve Belgesi (MÇB), müzakere sürecinin en temel belgesidir ve katılım müzakerelerine ilişkin ilkeleri, esasları, usulleri ve müzakere fasıllarını belirler. Türkiye’nin Müzakere Çerçeve Belgesi’nde müzakereler aşağıdaki 3 temel unsur üzerine kurulmuştur:

1.Kopenhag siyasi kriterlerinin istisnasız olarak uygulanması, siyasi reformların derinleştirilmesi ve içselleştirilmesi 
2.AB müktesebatının üstlenilmesi ve uygulanması
3.Sivil toplumla diyaloğun güçlendirilmesi ve bu çerçevede hem AB ülkelerinin kamuoylarına, hem de Türkiye kamuoyuna yönelik olarak bir iletişim stratejisinin yürütülmesi

Müzakere Çerçeve Belgesi 2005 (PDF Format – 369 KB)

 

 

2010-2011 Eylem Planı

 

Türkiye’nin Katılım Süreci için AB Stratejisi kapsamında teknik uyum çalışmalarını hızlandırmak üzere yıllık takvimler içeren Eylem Planları geliştirilmesi öngörülmüştür. Bu çerçevede ABGS tarafından hazırlanan 2010-2011 dönemine ilişkin ilk Eylem Planı, 15 Mart 2010 tarihinde Bakanlar Kurulu’nca onaylanarak uygulamaya koyulmuştur.

2010-2011 Eylem Planı için lütfen tıklayınız.

 

 

Türkiye’nin AB Müktesebatına Uyum Programı

 

10 Ocak 2007 tarihinde, Dışişleri Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Sn. Abdullah Gül başkanlığında, Devlet Bakanı ve Başmüzakereci Sn. Ali Babacan, İzleme ve Yönlendirme Komitesi üyeleri ve ilgili tüm kurumlarımızın üst düzey yetkilileriyle düzenlenen toplantıda, ülkemizin Avrupa Birliğine katılım süreci ve izlenecek strateji ile ilgili olarak genel bir değerlendirme yapılmıştır. Toplantı sonucunda, ülkemizin menfaatleri ve kazanılmış hakları esas alınarak, AB’ye tam üyelik perspektifi ile 2007- 2013 döneminde Avrupa Birliği müktesebatına uyumun tamamlanmasını hedefleyen bütüncül bir program hazırlanması kararı alınmıştır.

Bu karar uyarınca, tarama süreci sonrasında düzenleme yapılması öngörülen tüm fasılları kapsayan biçimde, Türkiye’nin AB Müktesebatına Uyum Programı hazırlanmıştır. Programda yasal düzenlemeler, ikincil düzenlemeler ve ilgili faslın gerektirebileceği temel strateji veya politika belgelerine yer verilmiştir. Ayrıca, düzenlemenin yapılmasından sorumlu kurum ve düzenlemenin yapılacağı takvim belirlenmiştir.

Türkiye’nin AB Müktesebatına Uyum Programı için lütfen tıklayınız.

Türkiye’nin Katılım Süreci için AB Stratejisi

 

Avrupa Birliği Genel Sekreterliği tarafından katılım sürecini hızlandırmak ve bu süreçten en üst düzeyde faydalanmak için dört platform üzerine kurulu bir “Türkiye’nin Katılım Süreci için Avrupa Birliği Stratejisi” hazırlanmıştır. 4 Ocak 2010 tarihinde Bakanlar Kurulu tarafından onaylanan Strateji hem müzakere sürecine politik etkenlerden bağımsız farklı bir bakış açısı getirmeyi, hem de kamuoyunu bilgilendirerek, farkındalığın ve sürece desteğin artırılmasını amaçlamaktadır.

Stratejinin birinci platformu, resmi müzakere sürecidir; açılan ve teknik olarak açılması mümkün olan fasıllardaki çalışmaları kapsamaktadır. Bu bağlamda özellikle açılış ve kapanış kriterlerinin karşılanması için yapılacak çalışmalar ele alınmaktadır.

Stratejinin ikinci platformu ise fasılların açıldığına, askıya alındığına veya bloke edildiğine bakılmaksızın Türkiye’nin kendi öncelikleri ve takvimi çerçevesinde AB müktesebatını benimsemek için ortaya koyduğu bir plandır. Bu bağlamda hedef, 2013 yılı sonuna kadar, AB Müktesebatı’na en üst düzeyde uyum sağlamaktır. Birinci ve ikinci platformun izlenmesi ve yönlendirilmesindeki en etkin mekanizma, İç Koordinasyon ve Uyum Komitesi’dir (İKUK). Devlet Bakanı ve Başmüzakereci başkanlığında, tüm kamu kurum ve kuruluşlarımızın AB Daimi Temas Kişilerinin katılımıyla toplanır.

Stratejinin üçüncü platformu gerek ülkemizin demokratikleşmesi, gerek AB süreci açısından belirleyici olan siyasi kriterler alanındaki çalışmaları kapsamaktadır. Siyasi kriterlerin koordinasyonu ve izlenmesi, Devlet Bakanı ve Başmüzakereci, Dışişleri, İçişleri ve Adalet Bakanlarından oluşan Reform İzleme Grubu (RIG) tarafından yapılmaktadır. RİG, bir yandan gerçekleştirilen siyasi reformların uygulamasını izlerken, diğer yandan yeni reformlar için katalizör vazifesini üstlenmektedir.

Stratejinin dördüncü platformu ise diğer üç platformu destekleyen iletişim stratejisidir. Türkiye’de ilk defa AB’ye ilişkin iç ve dış kamuoyuna yönelik “İletişim Stratejisi” hazırlanmış ve 2010 yılında uygulanmaya başlanmıştır. Hem iç kamuoyunu AB süreci hakkında doğru bilgilendirmeyi, hem de AB ülkelerindeki önyargıları kırmayı hedefleyen AB İletişim Stratejisi (ABİS) kapsamında, Türkiye’de ve AB üyesi ülkelerde her yıl irili ufaklı yüzlerce etkinlik düzenlenmekte ya da desteklenmektedir.

Türkiye’nin Katılım Süreci için AB Stratejisine ulaşmak için lütfen tıklayınız.

 

AB İletişim Stratejisi

 

Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne uyum süreci, kamu kurum ve kuruluşlarının yanı sıra toplumun tüm kesimleriyle yakın diyalog kurulmasını gerektirmektedir.

Bu doğrultuda, kapsamlı, esnek, şeffaf ve Türkiye ve AB’ye yönelik olmak üzere iki yönlü bir iletişim stratejisi, kamu, sivil toplum, düşünce kuruluşları ve medyayı içerecek şekilde, tüm aktörler ve paydaşlarla istişare edilerek ABİS hazırlanmıştır.

Başkanlığımız, iletişim etkinliklerinde bir çerçeve oluşturması amacıyla hazırlanmış olan Türkiye’nin AB İletişim Stratejisi’nin (ABİS) yürütülmesinde koordinasyon işlevini yerine getirmektedir.

ABİS, hem Türk kamuoyuna Avrupa Birliği ile ilgili güncel, pratik, somut ve anlaşılır bilgi vermeyi (TÜYİS); hem de Avrupa Birliği kamuoyunu Türkiye’deki gelişmeler ve Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne katkısı konusunda bilgilendirmeyi (ABYİS) hedefler.

ABYİS çerçevesinde özellikle AB’deki karar odakları ve kanaat önderlerine yönelik çalışmalar yapılırken; TÜYİS ise, parlamenterlerden yerel yönetimlere; üniversitelerden özel sektöre geniş bir yelpazeyi kapsamaktadır.

AB İletişim Stratejisi internet sayfasına ulaşmak için lütfen tıklayınız.